23 mar

AKADEMIA KRÓLA SALOMONA rok szkolny 2015/2016

AKADEMIA KRÓLA SALOMONA
grupa rozwojowa dla uczniów zdolnych szkoły podstawowej

Termin realizacji programu: rok szkolny 2015/2016.

Jak rozpoznać dziecko zdolne?
Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe. Rodzi się wyposażone w pewną gamę zdolności, możliwości rozwojowych w różnych kierunkach, potencjalną inteligencją, zadatkami na rozwijanie twórczości oraz talentami społecznymi. Już od najmłodszych lat możemy zaobserwować między dziećmi wyraźne różnice indywidualne. Dotyczą one szybkości i trafności myślenia, oryginalności i pomysłowości w myśleniu, łatwości z jaką radzą sobie z zadaniem, szybkością w działaniu. Różnice owe określamy mianem zdolności. Rozkwit zdolności przypada na wiek szkolny. Czym się charakteryzują dzieci zdolne:
? wysokimi umiejętnościami językowymi,
? szybkim tempem procesów myślowych,
? umiejętnością wnioskowania,
? bystrością obserwacji,
? szybkim tempem uczenia się,
? dobrą pamięcią,
? oryginalnością w myśleniu i elastycznością,
? zadawaniem licznych pytań,
? dociekliwością w interesujących dla dziecka zagadnieniach,
? wysoką zdolnością koncentracji uwagi,
? zainteresowaniem czytaniem,
? umiejętnością rozwiązywania problemów.

Dlaczego warto wspierać dziecko zdolne?
Ponieważ nie zawsze dziecko o ponadprzeciętnych zdolnościach ma ponadprzeciętne osiągnięcia. Czasem bywa, że rodzice lub nauczyciele nieświadomie lub w wyniku niezrozumienia pewnych zachowań, tłumią lub niszczą zdolności dzieci. Niewłaściwymi oddziaływaniami wychowawczymi, czasem w dobrej wierze, zabijają ciekawość poznawczą. Uważa się, że dziecko zdolne i tak prędzej czy później poradzi sobie i się wybije, co nie jest prawdą. Rodzice chcąc mieć ?normalne dziecko?
i podcinają mu skrzydła. W szkole brak czasu i pośpiech w realizacji podstawy programowej sprawia, że czasami nie ma miejsca na wspieranie samodzielności i zachęcanie do rozwijania zainteresowań ponadprogramowych. Zdarza się również, że w dziecku buduje się potrzebę podziwu i rywalizacji. Uzależnia się dziecko od otrzymywanych pochwał i osiągania sukcesów. Skutkuje to nieadekwatnością samooceny i zaburza relacje rówieśnicze.

Konsekwencje niewłaściwego podejścia wychowawczego.
Nieco innych konsekwencji możemy się spodziewać w sytuacji braku wsparcia i niedoceniania dziecka zdolnego a innych gdy dziecko jest stawiane na piedestale jako wzór do naśladowania. Jednak obie te sytuacje są szkodliwe, a ich skutki dziecko będzie odczuwało bardzo długo. Najpoważniejsze z nich to:
? nadpobudliwość psychoruchowa,
? zaburzenia koncentracji,
? rozbuchana potrzeba podziwu,
? nieadekwatność obrazu własnej osoby, np.: brak samokrytycyzmu lub przeciwnie obniżona samoocena,
? poczucie niezrozumienia,
? świadomość inności,
? obawa przed ?wychylaniem się?,
? poczucie odrzucenia i poszukiwanie akceptacji w grupach rówieśniczych (może to zaowocować zbytnią uległością lub chęcią skupiania uwagi w sposób niewłaściwy).
Nie trzeba chyba dodawać, że są to warunki zakłócające zdrowy rozwój osobowości. Osoba nadmiernie uzależniona od oceny innych nigdy w pełnie nie będzie miała szansy rozwinąć swoich talentów. Szczęśliwe dziecko to dziecko akceptowane takim jakim jest!

Więc jeśli jesteś rodzicem dziecka z wysokim potencjałem intelektualnym pomóż mu rozwinąć skrzydła.
Zapisz je na zajęcia rozwijające kreatywne myślenie, kompetencje społeczne oraz wspierające rozwój emocjonalny młodego odkrywcy.

Warunkiem uczestnictwa jest aktualna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dziecka. Umożliwia ona określenie potencjału rozwojowego dziecka, jego możliwości oraz dopasowanie indywidualnego podejścia podczas zajęć.

? Należy dołączyć opinię ze szkoły.

Proponujemy pracę w grupach 8-12 osobowych metodami aktywnymi wspierającymi całościowy rozwój dziecka, a w szczególności:
? rozwój predyspozycji i ciekawości poznawczej,
? kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki,
? wspieranie samodzielności i kształtowanie odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
? rozwój ekspresji twórczej,
? trening umiejętności twórczego rozwiązywania problemów,
? kształtowanie świadomości własnych atutów i rozwijanie umiejętności autoprezentacji,
? umiejętność wypowiadania się na forum oraz elementy treningu zachowań asertywnych,
? rozwijanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji,
? usprawnianie umiejętności pracy zespołowej.
Ponadto rodzicom przekażemy wskazówki jak wspierać rozwój dziecka zdolnego.

W pracy z dzieckiem korzystamy z aktywnych metod stymulujących wyobraźnię np.:
? wizualizacja,
? pantomima,
? drama,
? scenki improwizowane,
? ćwiczenia logopedyczne,
? biblioterapia,
? rysunek,
? dyskusja.

Autorzy programu:
mgr Aneta Ząbczyńska ? psycholog, psychoterapeuta
mgr Bogumiła Białończyk ? psycholog, psychoterapeuta
mgr Jolanta Ho-Janecka ? logopeda.

JEŚLI ZALEŻY CI, ABY TWOJE DZIECKO NABRAŁO PEWNOŚCI SIEBIE
I W PEŁNI ROZWIJAŁO SWÓJ POTENCJAŁ INTELEKTUALNY ZGŁOŚ JE DO NASZEGO PROGRAMU.

Rodzicu, aby dziecko mogło wziąć udział w programie powinieneś:

1. Podjąć decyzję po zastanowieniu i zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących,
2. Umówić dziecko na badania diagnostyczne psychologiczne oraz pedagogiczne do Poradni,
3. Zgłosić się na wyznaczony termin badania z aktualną opinią szkolną,
4. Po zakończeniu diagnozy otrzymasz wskazówki jak wspierać dalszy rozwój twojego dziecka,
5. Dzieci zakwalifikowane do udziału w programie zostaną wpisane na listę uczestników a następnie poinformowane telefonicznie o terminie rozpoczęcia zajęć.

Zgłaszać do udziału można dziecko w wieku 8-9 lat w sekretariacie Poradni, który jest czynny od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8.00 do 17.00 w piątek do 15.00 lub pod numerem telefonu 32/471 78 78.

02 sty

Szkoła Dla Rodziców i Wychowawców

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji ?Szkoły Dla Rodziców i Wychowawców?. Zapisy przyjmowane są w sekretariacie Poradni (swój udział można zgłosić osobiście bądź telefonicznie pod numerem 32 4717878).

Termin rozpoczęcia zajęć zostanie podany po zebraniu się wymaganej ilości uczestników.

02 gru

Grupa wsparcia dla pedagogów szkolnych

Serdecznie zapraszamy wszystkich pedagogów szkolnych szkół podstawowych, gimnazjum oraz szkół ponadgimnazlanych na spotkanie grupy wsparcia, które odbędzie się  

10.12.2014 r. o godzinie 9:00

w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrzębiu-Zdroju

W programie spotkania między innymi szkolenie z zakresu zaburzeń depresyjnych i samobójstw u dzieci i młodzieży.

 

17 lis

Ogólnopolski Tydzień Kariery 2014

W dniach 20-26.10.2014 r. Poradnia Psychologiczno ? Pedagogiczna brała po raz kolejny czynny udział w Ogólnopolskim Tygodniu Kariery. Tym razem podejmowane działania odbywały się pod hasłem:
?Jak zaprzyjaźnić się z rynkiem pracy??. Razem z innymi instytucjami
i placówkami oświatowymi braliśmy udział kolejny raz w ?Rajdzie ulicznym?, w trakcie którego uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mieli za zadanie wykazać się wiedzą z zakresu działalności np. Poradni, Powiatowego Urzędu Pracy, Młodzieżowego Biura Pracy czy przedsiębiorczości. Każda szkoła delegowała trzech uczniów, którzy zdobywali poszczególne przystanki w naszym mieście i zdobywali punkty, odpowiadając na trzy pytania zadane przez pracownika instytucji zrzeszonej w ramach Jastrzębskich Drogowskazów Kariery. Największa liczba punktów zdobytych podczas rajdu decydowała
o zwycięstwie. Kolejnym działaniem w ramach tegorocznego OTK
był Dzień otwarty z doradcą zawodowym Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Szkoły zastały pisemnie poinformowane
o możliwości zgłaszania zainteresowanych uczniów na konsultacje, zajęcia grupowe, w trakcie, których uczniowie mogli określić swoje predyspozycje i zadawać pytania dotyczące rynku pracy i ich drogi edukacyjno ? zawodowej. Duże zainteresowanie uczniów
w tym roku skłania nas do poszerzenia działań w kolejnych edycjach OTK.
Za udział w ?Dniu otwartym? serdecznie dziękujemy uczniom
i pedagogom, którzy podjęli się współpracy.
Zapraszamy również rodziców i nauczycieli na konsultacje.

14 lis

Spotkanie z kuratorami sądowymi

W dniu 16 października 2014 roku, odbyło się drugie spotkanie grupy wsparcia dla pedagogów szkolnych szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Jest to jedno z wielu ciekawych działań, jakie podejmuje nasza Poradnia, aby wesprzeć edukacyjno ? wychowawczą funkcję szkoły poprzez wymianę doświadczeń i współpracę z podmiotami działającymi w naszym mieście na rzecz rodziny. Spotkanie poświęcone było tematyce kurateli rodzinnej i działań, jakie możemy podejmować, aby wspierać rodzinę i dziecko. Gośćmi spotkania były panie kurator zawodowe z II Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej ds. Rodzinnych
i Nieletnich: Pani kierownik Celina Perkowska ? Czudak
oraz kurator zawodowy Pani Aneta Kotwas. W trakcie spotkania omówiono procedury zawiadamiania sądu o sytuacji rodzinnej dziecka
i prośbę o jej rozpoznanie, zakres współpracy kuratorów z sądem rodzinnym oraz, w jaki sprawach najczęściej podejmowane
są interwencje sądu i kuratorów. Udzielano odpowiedzi na pytania pedagogów szkolnych, którzy często pełnią również funkcję kuratorów społecznych. Zaproszeni goście i uczestnicy spotkania wyrazili zainteresowanie kolejnym spotkaniem, w celu doskonalenia współpracy
i wymiany doświadczeń, przekazywania nowości z zakresu prawa rodzinnego.