15 wrz

Wyniki ankiet przeprowadzonych przez naszą Poradnię.

W roku szkolnym 2015/2016 zostały przeprowadzone ankiety  dotyczące korzystania przez dzieci ze współczesnych technologii informacyjnych (komputer, Internet, telefony, tablet itp.) wśród rodziców korzystających z pomocy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz na terenie szkół (gimnazjalnych/ ponadgimnazjalnych). Ich celem było poznanie sposobów w jaki dzieci i młodzież korzystają z dostępnych technologii informacyjnych oraz jakie są możliwości rodziców w ich nadzorowaniu.

Szczegółowe informacje dotyczące analizy wyników oraz wniosków ankiety.

Ankieta wraz ze statystyką odpowiedzi.

Zachęcamy do zapoznania się z pytaniami pomocnymi do osobistej refleksji nad sytuacją w Waszym domu.

14 wrz

Akademia Króla Salomona- trwają zapisy!!!

Grupa rozwojowa dla  uczniów zdolnych szkoły podstawowej.

JEŚLI ZALEŻY CI, ABY TWOJE DZIECKO NABRAŁO PEWNOŚCI SIEBIE
I W PEŁNI ROZWIJAŁO SWÓJ POTENCJAŁ INTELEKTUALNY ZGŁOŚ JE DO NASZEGO PROGRAMU!!

Rodzicu, aby dziecko mogło wziąć udział w programie powinieneś:

  1. Podjąć decyzję po zastanowieniu i zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących.
  2. Umówić dziecko na badania diagnostyczne psychologiczne oraz pedagogiczne do Poradni.
  3. Zgłosić się na wyznaczony termin badania z aktualną opinią szkolną.
  4. Po zakończeniu diagnozy otrzymasz wskazówki jak wspierać dalszy rozwój twojego dziecka.
  5. Dzieci zakwalifikowane do udziału w programie zostaną wpisane na listę uczestników, a następnie poinformowane telefonicznie o terminie rozpoczęcia zajęć.

Zgłaszać do udziału można dziecko w wieku 8-9 lat w sekretariacie Poradni lub pod numerem telefonu 32/471 78 78.

Autorzy programu:
mgr Aneta Ząbczyńska – psycholog, psychoterapeuta,
mgr Bogumiła Białończyk – psycholog, psychoterapeuta,
mgr Jolanta Ho-Janecka – logopeda.

Więcej informacji na temat Akademii Króla Salomona

10 sie

Zajęcia grupowe dla dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera w wieku od 6 do 13 lat.

Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję zajęć grupowych dla dzieci dobrze funkcjonujących z autyzmem i Zespołem Aspergera w wieku od 6 do 13 lat. Zajęcia będą prowadzone na terenie tut. Poradni od października 2016 roku, raz w tygodniu. Zajęcia prowadzone są na podstawie programu profilaktyczno-wychowawczego Nadi Ignjatović- Savić  „Strażnicy uśmiechu”. Celem zajęć grupowych jest pomoc dzieciom w osiągnięciu stabilizacji emocjonalnej, rozwijanie optymalnych sposobów przezwyciężania nieprzyjemnych stanów emocjonalnych i konfliktów, promowanie umiejętności wyrażania własnego zdania i porozumiewania się, wzmocnienie własnej wartości oraz zaufania do innych, jak również wzbogacenie wiedzy o sobie i innych.

Zainteresowanych prosimy o kontakt do 15 września 2016 r.

Osoby odpowiedzialne: mgr Agata Wolanin i mgr Renata Skomra-Gajda.

19 lip

Projekt Bohaterskiej Wyobraźni czyli Heroic Imagination Project (HIP) – informacja dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

HIP_1

Projekt   Bohaterskiej   Wyobraźni

czyli  Heroic Imagination     Project  (HIP)

realizowany w ramach Programu  „Rozumienie  Ludzkiej  Natury”     prof. P. Zimbardo

 Jest to projekt stworzony z myślą o tym, aby na bazie najnowszych osiągnięć psychologii społecznej dokonywać zmiany społecznej. Celem jego jest budowanie
i kształtowanie postawy młodzieży pozwalające dostrzegać niesprzyjające zjawiska społeczne i podejmować natychmiastowe działania w celu ich ograniczania – wspieranie bohaterskich akcji, cywilnej odwagi i zdolności współodczuwania. Program szerzy ideę bohaterskiej wyobraźni, a zatem wyobraźni, która pozwala człowiekowi podejmować nieprzeciętne działania chroniące dobro, zdrowie
i bezpieczeństwo innych ludzi oraz swoje własne.

HIP_2

„Projekt Bohaterskiej Wyobraźni” sprawia również, że w miejsce rywalizacji zaczyna tworzyć się współpraca. Wspiera i zachęca do współpracy oraz dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Dzięki temu nawet bierni uczniowie zaczynają się angażować – zajmując różne pozycje w grupie szkolnej. To dynamiczne podejście w edukacji prospołecznej znajduje odzwierciedlenie również
w metodach nauczania. Dynamiczny sposób prowadzenia zajęć, z wykorzystaniem materiałów wizualnych, angażuje uczniów i porywa. Nikt nie mówi uczniom co mają robić w zamian są konfrontowani z szeregiem niespodziewanych sytuacji oraz zagadkami, które sami mają rozwikłać.

Na dwa wyjątkowe aspekty programu składają się treść i sposób jej przekazywania. Profesor Philip Zimbardo opracował 6 modułów lekcyjnych – części programu zatytułowanego „Rozumienie Ludzkiej Natury” – znalazły się takie tematy jak:

– autorytet i władza,

–  podporządkowanie się grupie,

–  stereotypy, przypisywanie cech, rasizm,

–  efekt gapia,

–  oraz wyjaśnienie, dlaczego ludzie stają się bezmyślni w sytuacjach trudnych.

W opracowanych modułach przedstawiane są często doświadczane lecz nie zawsze uświadamiane zjawiska społeczne. Są one prezentowane w formie krótkich historii innych ludzi oraz pytań stymulujących ciekawość uczniów. Zajęcia są tak konstruowane, aby zyskać nie tylko nową wiedzę u uczestników, ale zaangażować
w zachowania prospołeczne.

Oczekujemy uzyskania trwałych postaw prospołecznych, wzrostu empatii, umiejętnego reagowania na akty przemocy, przeciwdziałania dyskryminacji. Doświadczenie z ostatnich lat wdrażania Programu w innych krajach (Węgry, Włochy, USA) daje nam nadzieje, iż jest to możliwe. W trakcie pilotażowych programów zaobserwowano korzyści w postaci nabycia nowej, użytecznej wiedzy i umiejętność wśród uczniów biorących udział w zajęciach w porównaniu z uczniami, którzy nie brali w nich udziału (Results of the HIP Education Pilot Programs, 2013).

 Program skierowany jest głównie do uczniów szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych.

 Osoba odpowiedzialna za wdrażanie projektu w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrzębiu-Zdroju: mgr Bogumiła Białończyk.

Prosimy ustalać terminy zajęć indywidualnie.

22 kwi

Godziny pracy sekretariatu Poradni w okresie wakacji

Informujemy, że w miesiącu lipiec 2016 r. sekretariat Poradni będzie czynny od pon. do śr. w godz. od 7.30 do 15.30, w czw. od godz. 7.30 do 17.00, w pt. od godz. 7.00 do 15.00.

W miesiącu sierpień 2016 r. sekretariat Poradni będzie czynny od pon. do pt. w godz. od 7.30 do 13.30.

W dniu 30.06.2016 r. (czwartek) sekretariat czynny będzie w godz. od 7.30 do 15.30.

07 kwi

Podziękowania za udział w happeningu ulicznym w dniu 4 kwietnia 2016 roku

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, w szczególności społeczności szkolnej Szkoły Podstawowej Nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi, Szkoły Podstawowej Nr 1, Szkoły Podstawowej Nr 21, Zespołu Szkół Nr 9, Zespołu Szkół Nr 1 oraz Przedszkolu Specjalnemu, Publicznemu Przedszkolu Nr 4, Publicznemu Przedszkolu Nr 14 z Oddziałami Integracyjnymi, Komendzie Miejskiej Policji i Młodzieżowej Radzie Miasta, za udział w happeningu ulicznym w dniu 4 kwietnia 2016 r., którego celem było przede wszystkim zwrócenie uwagi społeczności lokalnej na problemy związane z autyzmem.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jastrzębiu-Zdroju była organizatorem marszu z placu przed Miejskim Ośrodkiem Kultury pod Urząd Miasta gdzie utworzono „Niebieskie Serce”. Podczas happeningu wręczane były kolorowe balony oraz ulotki informacyjne.

DSC_3342DSC_3335