24 mar

Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu – 2 kwietnia

Szanowni Państwo!

W związku ze zbliżającym się Światowym Dniem Wiedzy na temat Autyzmu pragniemy przypomnieć, że obok nas żyją ludzie, którzy patrzą na świat trochę inaczej. Rozświetlając świat na niebiesko chcemy przyczynić się, choćby w maleńkim stopniu, do podnoszenia świadomości o autyzmie.

Autyzm wciąż pozostaje najmniej poznanym i najbardziej tajemniczym zaburzeniem rozwojowym dziecka. Jednak aktualne dane medyczne i psychologiczne nadal wskazują, iż głównym i charakterystycznym przejawem autyzmu jest upośledzenie umiejętności społecznych. Dziecko z autyzmem przejawia problemy z nawiązywaniem interakcji społecznych, może mieć problemy z mową lub w ogóle nie mówić oraz izoluje się od świata zewnętrznego. Dziecko takie zamyka się w swoim własnym świecie, broniąc dostępu innym. Autystyczne dziecko często wykonuje stale powtarzające się czynności. Rodzice powinni zgłosić się z dzieckiem na konsultację jeżeli nie gaworzy, nie wykonuje świadomych gestów, nie reaguje na swoje imię. Dziecko wykazuje tendencje aspołeczne, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie bawi się zabawkami oraz nie interesuje go zawieranie przyjaźni. Dziecko autystyczne wykazuje tendencję do nadmiernego porządkowania zabawek, różnych przedmiotów oraz do układania ich w linię prostą. Niepokój może wzbudzić także fakt, że dziecko takie może być nadpobudliwe, wybuchać bez konkretnego powodu, uparcie przywiązywać się do jednego przedmiotu oraz okazywać agresję wobec innych lub autoagresję. Czasami może wydawać się upośledzone. Dzieci takie są obojętne na ludzi, nie reagują na pieszczoty ze strony rodziców oraz nie wyrażają swoich uczuć – co często jest trudne do udźwignięcia dla rodziców. Wychowywanie dziecka autystycznego nie jest sprawą prostą ani łatwą, ale też nie jest pozbawione wielu radości. Co więcej, ma ono sporo uroków. Trudno w to uwierzyć wówczas, gdy trudności nasilają się lub gdy nasze dziecko ma dodatkowe sprzężone schorzenia czy przypadłości. A jednak mimo wszystko to prawda! Osoby borykające się na co dzień z tym problemem potrzebują wiadomości i takiego wsparcia, o jakie nieraz trudno w ich otoczeniu. Z jednej strony spowodowane jest to przez unikalność (choć, nie rzadkość, niestety!) zjawiska jakim jest autyzm dziecięcy. Z drugiej – przyczyną jest szczególna nieraz uciążliwość problemów, jakie się z autyzmem wiążą. To wszystko sprawia, że niełatwo znaleźć chętnych do takiej pomocy.

2 kwietnia możemy zjednoczyć się z chorymi na AUTYZM, dać wsparcie ich bliskim przystępując do akcji ?Zapal się na niebiesko?.

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna pragnie zachęcić mieszkańców miasta Jastrzębie – Zdrój do włączenia się w akcję np. ubierając się na niebiesko lub zaakcentować ten dzień niebieską wstążką. Tego dnia publicznie mówimy: czym jest autyzm i pamiętamy by innym tę wiedzę przekazywać, by burzyć uprzedzenia i stereotypy.
To dzień, w którym uczymy siebie i innych jak solidaryzować się z jedną
z wielu chorób i ludźmi na nią cierpiącymi, nadal trudną w diagnozowaniu, której przyczyna nie została odkryta.

Poradnia Psychologiczno ? Pedagogiczna w Jastrzębiu ? Zdroju od wielu lat wspiera dzieci dotknięte zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodziców i opiekunów. Oprócz działań związanych z opiniowaniem oraz orzecznictwem, w Poradni prowadzona jest terapia grupowa i indywidualna dla dzieci z wyżej funkcjonującym autyzmem i zespołem Aspergera. Od kilku lat w Poradni obchodzony jest także Dzień Wiedzy na temat Autyzmu. Symbolem przyłączenia się do akcji ?Zapal się na niebiesko? są m.in. niebieskie karteczki umieszczone w oknach Poradni.

W tym roku chcielibyśmy szczególnie zaprosić do akcji dzieci
i młodzież z jastrzębskich szkół. Zachęcamy do zorganizowania akcji w dniu 30.03.2015 r. (poniedziałek) na terenie placówek oświatowych. Tego dnia każdy uczeń może przyjść do szkoły ubrany na niebiesko. W wybranych szkołach zostaną przeprowadzone warsztaty przez pracowników Poradni. Chcemy żeby w tym dniu każdy pomyślał o prawach i trudach ludzi dotkniętych tym tajemniczym zaburzeniem.