Kiedy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole?
Od dziecka rozpoczynającego naukę szkolną oczekujemy:
- umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych,
- radzenia sobie w typowych, codziennych sytuacjach,
- rozumienia, że trzeba dbać o swoje zdrowie,
- umiejętności porozumiewania się, w tym zadawania pytań i słuchania odpowiedzi,
a także przywitania się, przedstawienia, zaproszenia dzieci do zabawy, zwrócenia się o pomoc, - zabawy w dziecięce gry i stosowania się do ich reguł,
- współdziałania z rówieśnikami i z dorosłymi,
- wytrwałości w realizowaniu zadań i własnych pomysłów,
- przygotowania do nauki czytania i pisania ? zainteresowania książeczkami, opowiadania historyjki obrazkowej, dzielenia słów na sylaby, dobrej koordynacji ruchowej i sprawności ręki (rysowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie),
- przygotowania do nauki matematyki ? porównywania liczebności i wielkości przedmiotów, liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach, określania położenia przedmiotów oraz lewej i prawej strony, rozumienia kolejności pór roku, dni tygodnia i miesięcy.
- otwartości dziecka na nowe sytuacje i nowe doświadczenia oraz odporności
w trudnych sytuacjach.
Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie sześciolatki a nawet siedmiolatki są w stanie osiągnąć wyżej wymienione umiejętności. Dotyczy to, na przykład, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W takich przypadkach nauczyciele indywidualizują pracę
z dziećmi stosownie do rozpoznanych potrzeb i możliwości.
Opracowała: mgr Agata Wolanin
—————————————————————————————————————————————–
Dojrzałość społeczna.
Każde dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole reprezentuje
już pewną dojrzałość społeczną.
Dlatego większość potrafi:
- podać swoje imię i nazwisko, ale często może mieć jeszcze problemy
ze szczegółowym podaniem adresu; - wymienić imiona i nazwiska najbliższych członków rodziny i zaczyna orientować się w rolach społecznych, które pełnią;
- wyrazić swoje oczekiwania i pragnienia tak, aby inni go rozumieli;
- obdarzyć uwagą drugą osobę, aby wiedzieć o czym ona mówi;
- być usłużnym wobec innych osób ( dzieci, dorosłych) na miarę swoich możliwości;
- współpracować z rówieśnikami w taki sposób, że bierze udział w wspólnych zabawach;
- spokojnie czekać na to, czego nie może natychmiast otrzymać i rozumieć, że dorośli mają ograniczone możliwości w spełnianiu jego pragnień.
Jakie kompetencje społeczne powinno mieć dziecko przed rozpoczęciem nauki
w szkole?
- Mieć poczucie własnej odrębności i musi ponosić odpowiedzialność za to, co robi
i jak się zachowuje; - Umieć porozumiewać się z innymi w ważnych sprawach: w czytelny i akceptowany sposób ma mówić o swoich potrzebach i zamierzeniach oraz słuchać i starać się rozumieć innych, gdy mówią o swoich problemach;
- Rozumieć, że otaczający świat jest tak zorganizowany, aby wszyscy wszystkim pomagali (dzieci – dzieciom, dzieci – dorosłym);
- Wiedzieć, że przynależność do grupy społecznej oznacza przestrzeganie w niej umów społecznych;
- Zachowywać się zgodnie z przyjętymi zwyczajami (kulturalne zwracanie się do siebie i używanie słów: proszę, dziękuję, przepraszam itp.).
Opracowała: mgr Agata Wolanin