„POKONAĆ LĘK”
Zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami lękowymi, nieśmiałością.
Dla kogo?
Dzieci uczęszczające do szkół podstawowych na terenie Jastrzębia-Zdroju, mające przedłużające się trudności wynikające z odczuwania nadmiernego lęku, niepokoju, obaw.
Cele zajęć terapeutycznych:
- Psychoedukacja- dostarczenie rzetelnej, praktycznej wiedzy na temat zaburzeń lękowych.
- Wspieranie dzieci w opanowaniu podstawowych technik terapeutycznych radzenia sobie z lękiem.
- Rozwijanie kompetencji społecznych.
- Opanowanie umiejętności prawidłowej komunikacji dziecka z otoczeniem.
- Odnalezienie ścieżek prowadzących do zrozumienia dziecka.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości poprzez przynależność grupową, samodzielność i budowanie poczucie sprawstwa.
- motywacja do działania,
- relacje w sieci,
- planowanie kariery zawodowej.
Spotkania będą miały charakter warsztatowy, wymagający zaangażowania i obecności. Grupa będzie się składała maksymalnie z 10 osób. W trakcie cyklu nie będą dochodziły kolejne osoby (grupa zamknięta- stały skład).
Czas trwania zajęć:
12 spotkań x 1,5 h (1h- zajęcia grupowe dla dzieci, 0,5 h konsultacje dla rodziców)
Rozpoczęcie:
Po zgłoszeniu się odpowiedniej liczby uczestników zostanie podany termin pierwszego spotkania organizacyjnego( najprawdopodobniej początek października). Z każdym z uczestników dodatkowo zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikująca do grupy.
Jak się zapisać?
Zapisy trwają od początku września w sekretariacie Poradni (tel. 032 4717878) oraz bezpośrednio u osób prowadzących grupę:
mgr Angelika Kapuśniak (psycholog),
mgr Renata Skomra- Gajda (pedagog).
„POZA HORYZONT”
Młodzieżowa Grupa Rozwoju Osobistego
Dla kogo?
Młodzież uczęszczająca do szkół ponadgimnazjalnych na terenie Jastrzębia-Zdroju, zainteresowana świadomym rozwojem osobistym; udzielająca się jako wolontariusze; widząca swoją przyszłość w zawodach tzw. „pomocowych” – psycholodzy, pedagodzy, pracownicy socjalni, pielęgniarki itp.;
Jaki cel i przebieg spotkań?
Proponowane tematy spotkań:
- umiejętność współpracy w grupie,
- komunikacja interpersonalna,
- uczucia i emocje,
- umiejętność stawiania granic- asertywność,
- zasoby osobiste,
- kreatywność – twórcze myślenie,
- radzenie sobie ze stresem,
- motywacja do działania,
- relacje w sieci,
- planowanie kariery zawodowej.
Spotkania będą miały charakter warsztatowy, wymagający zaangażowania i obecności. Grupa będzie się składała maksymalnie z 10 osób. W trakcie cyklu nie będą dochodziły kolejne osoby (grupa zamknięta- stały skład).
Jak długo?
Jest to cykl ok. 10 spotkań, raz w tygodniu, jedno spotkanie trwa ok. 1,5 godziny.
Kiedy?
Po zgłoszeniu się odpowiedniej liczby uczestników zostanie podany termin pierwszego spotkania organizacyjnego. Z każdym z uczestników dodatkowo zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikująca do grupy.
Jak się zapisać?
Zapisy trwają od początku września w sekretariacie Poradni (tel. 032 4717878) oraz bezpośrednio u osób prowadzących grupę:
mgr Aleksandra Femiak (psycholog, psychoterapeuta)
mgr Ksenia Szulik (psycholog, psychoterapeuta)
P r o j e k t B o h a t e r s k i e j
W y o b r a ź n i
Program RLN stworzony w ramach Heroic Imagination Project (HIP) oparty jest na badaniach najwybitniejszego psychologa społecznego prof. Philipa Zimbardo. Skierowany jest głównie do uczniów gimnazjów i szkół średnich
Program Rozumienie Ludzkiej Natury jest wprowadzany w Polsce od 2014 roku.
Program składa się z sześciu modułów poruszających różne tematycznie moduły. Program uczy m. in. opierania się takim zjawiskom jak:
- Brak wiary w swoje możliwości
- Negatywny konformizm
- Znęcanie się
- Pasywna obojętność
Składa się z modułów, które skupiają się wokół określonych zagadnień, takich jak:
- Siła sytuacji społecznych
- Nacisk grupy rówieśniczej
- Konformizm
- Efekt widza
- Uprzedzenia i dyskryminacja wewnątrz grupowa i poza grupowa
- Posłuszeństwo i władza
Udział w Programie powoduje zmianę w nastawieniu ludzi do samych siebie i do otaczającego świata. Uczestnicy treningu rozpoznają, jak odnaleźć w sobie Bohatera.
Sposób prezentacji lekcji jest dynamiczny niczym gry komputerowe, więc wciąga nawet najmniej docenianych lub najmniej angażujących się uczniów, przyciąga ich uwagę i uruchamia refleksyjne myślenie.
Na czym polega Projekt Bohaterskiej Wyobraźni?
Projekt Bohaterskiej Wyobraźni czyli Heroic Imagination Project to projekt stworzony z myślą o tym, aby na bazie najnowszych osiągnięć psychologii społecznej dokonywać zmiany społecznej.
Naszym głównym celem jest, aby wśród młodych ludzi szerzyć ideę bohaterskiej wyobraźni a zatem wyobraźni, która pozwala człowiekowi podejmować nieprzeciętne działania chroniące dobro, zdrowie i bezpieczeństwo innych ludzi oraz swoje własne. Chcemy budować i kształtować postawy młodzieży pozwalające dostrzegać niesprzyjające zjawiska społeczne i podejmować natychmiastowe działania w celu ich ograniczania – wspieramy bezpieczne bohaterskie akcje, cywilną odwagę i zdolność współodczuwania. „Projekt Bohaterskiej Wyobraźni” sprawia również, że w miejsce rywalizacji zaczyna tworzyć się współpraca. Wspiera i zachęca do współpracy oraz dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Dzięki temu nawet bierni uczniowie zaczynają się angażować – zajmując różne pozycje w grupie szkolnej. To dynamiczne podejście w edukacji prospołecznej znajduje odzwierciedlenie również w metodach nauczania. Dynamiczny sposób prowadzenia zajęć, z wykorzystaniem materiałów wizualnych, angażuje uczniów i porywa. Nikt nie mówi uczniom co mają robić w zamian są konfrontowani z szeregiem niespodziewanych sytuacji oraz zagadkami, które sami mają rozwikłać.
Chcemy ograniczyć zjawiska defaworyzacji, wykluczania społecznego, przejawy braku zaangażowania, konformizm i uprzedzeń – zastępować je empatycznym współodczuwaniem oraz działaniami wspierającymi prospołeczne i zaangażowane postawy człowieka
To projekt, który adresujemy głównie do młodych ludzi, ale angażujemy wszystkich: dorosłych i młodzież; uczniów i nauczycieli; rodziców i dzieci; pracowników i pracodawców – Nas/ Was – Wszystkich.
Podejście to, poparte bogatym doświadczeniem z młodzieżą i oparte na zaawansowanej współpracy ze środowiskiem naukowym, bazuje na założeniu, że zwykli ludzie są w stanie podjąć nadzwyczajne działania.
Program oferuje nie tylko nowe informacje z dziedziny psychologii społecznej ale także uczy jak podejmować praktyczne strategie planowania – uodparniając jednocześnie na negatywne społeczne wpływy.
Wykorzystujemy innowacyjne metody nauczania, które inspirują i wzmacniają. Dodatkowo przyczyniają się do rozwoju i utrwalenia wiedzy poprzez informacje zwrotne.
Na dwa wyjątkowe aspekty programu składają się treść i sposób jej przekazywania. Profesor Philip Zimbardo opracował 6 modułów lekcyjnych – części programu zatytułowanego „Rozumienie Ludzkiej Natury” – znalazły się takie tematy jak: autorytet i władza, podporządkowanie się grupie, stereotypy, przypisywanie cech, rasizm, efekt gapia oraz wyjaśnienie, dlaczego ludzie stają się bezmyślni w sytuacjach trudnych.
Projekt Bohaterskiej Wyobraźni który jest częścią program Rozumienie Ludzkiej Natury, jego pierwszym modułem, uczy m.in. opierania się takim zjawiskom, jak:
- brak wiary w swoje możliwości
- negatywny konformizm
- znęcanie się
- pasywna obojętność.
Udział w Programie powoduje zmianę w nastawieniu ludzi do samych siebie i otaczającego świata. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu się w poszczególne etapy treningu młodzież może zmienić swoje bierne postawy na zaangażowane i stać się agentami społecznej zmiany
Formalnie oceniamy skuteczność naszych programów za pomocą pre- i post-testów.…
Skierowany jest głównie do uczniów gimnazjów i szkół średnich.
Program będzie kontynuowany w roku szkolnym 2017/2018 r. jak dotychczas. Zainteresowanych pedagogów zapraszamy do ustalania terminów realizacji z osobą odpowiedzialną za wdrażanie programu mgr Bogumiłą Białończyk.
AKADEMIA KRÓLA SALOMONA
Grupa rozwojowa dla uczniów zdolnych szkoły podstawowej
Termin realizacji programu: Rok szkolny 2017/2018
Jak rozpoznać dziecko zdolne?
Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe. Rodzi się wyposażone w pewną gamę zdolności, możliwości rozwojowych w różnych kierunkach, potencjalną inteligencją, zadatkami na rozwijanie twórczości oraz talentami społecznymi. Już od najmłodszych lat możemy zaobserwować między dziećmi wyraźne różnice indywidualne. Dotyczą one szybkości i trafności myślenia, oryginalności i pomysłowości w myśleniu, łatwości z jaką radzą sobie z zadaniem, szybkością w działaniu. Różnice owe określamy mianem zdolności. Rozkwit zdolności przypada na wiek szkolny. Czym się charakteryzują dzieci zdolne:
- wysokimi umiejętnościami językowymi,
- szybkim tempem procesów myślowych,
- umiejętnością wnioskowania,
- bystrością obserwacji,
- szybkim tempem uczenia się,
- dobrą pamięcią,
- oryginalnością w myśleniu i elastycznością,
- zadawaniem licznych pytań,
- dociekliwością w interesujących dla dziecka zagadnieniach,
- wysoką zdolnością koncentracji uwagi,
- zainteresowaniem czytaniem,
- umiejętnością rozwiązywaniem problemów.
Dlaczego warto wspierać dziecko zdolne?
Ponieważ nie zawsze dziecko o ponadprzeciętnych zdolnościach ma ponadprzeciętne osiągnięcia. Czasem bywa, że rodzice lub nauczyciele nieświadomie, lub w wyniku niezrozumienia pewnych zachowań, tłumią lub niszczą zdolności dzieci. Niewłaściwymi oddziaływaniami wychowawczymi, czasem w dobrej wierze, zabijają ciekawość poznawczą. Uważa się, że dziecko zdolne i tak prędzej czy później poradzi sobie i się wybije. Co nie jest prawdą. Rodzice chcąc mieć „normalne dziecko” podcinają mu skrzydła. W szkole brak czasu i pośpiech w realizacji podstawy programowej sprawia, że nie ma miejsca na wspieranie samodzielności i zachęcanie do rozwijania zainteresowań ponadprogramowych. Lub sytuacja wręcz przeciwna. Gdy w dziecku buduje się potrzebę podziwu i rywalizacji. Uzależnia się dziecko od otrzymywanych pochwał i osiągania sukcesów. Skutkuje to nieadekwatnością samooceny i zaburza relacje rówieśnicze.
Konsekwencje niewłaściwego podejścia wychowawczego
Nieco innych konsekwencji możemy się spodziewać w sytuacji braku wsparcia i niedoceniania dziecka zdolnego a innych gdy dziecko jest stawiane na piedestale jako wzór do naśladowania. Jednak obie te sytuacje są szkodliwe. A ich skutki będzie dziecko odczuwało długo w dorosłości. Żeby wymienić najważniejsze:
- nadpobudliwość psycho-ruchowa,
- zaburzenia koncentracji,
- rozbuchana potrzeba podziwu,
- nieadekwatność obrazu własnej osoby, np.: brak samokrytycyzmu lub przeciwnie obniżona samoocena,
- poczucie niezrozumienia,
- świadomość inności,
- obawa przed „wychylaniem się”,
- poczucie odrzucenia i poszukiwanie akceptacji w grupach rówieśniczych (może zaoowocować zbytnią uległością lub chęcią skupiania uwagi w sposób niewłaściwy).
Nie trzeba chyba dodawać, że są to warunki zakłócające zdrowy rozwój osobowości. Osoba nadmiernie uzależniona od oceny innych nigdy w pełnie nie będzie miała szansy rozwinąć swoich talentów. A szczęśliwe dziecko to dziecko akceptowane takim jakim jest!
Więc jeśli jesteś rodzicem dziecka z wysokim potencjałem intelektualnym pomóż mu rozwinąć skrzydła.
Zapisz je na zajęcia rozwijające kreatywne myślenie,
kompetencje społeczne oraz wspierające
rozwój emocjonalny młodego odkrywcy.
Warunkiem uczestnictwa jest aktualna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dziecka. Umożliwia ona określenie potencjału rozwojowego dziecka, jego możliwości oraz dopasowanie indywidualnego podejścia podczas zajęć. Należy dołączyć opinię ze szkoły. |
Proponujemy pracę w grupach 8-12 osobowych metodami aktywnymi wspierającymi całościowy rozwój dziecka, a w szczególności:
- rozwój predyspozycji i ciekawości poznawczej,
- kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki,
- wspieranie samodzielności i kształtowanie odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
- rozwój ekspresji twórczej,
- trening umiejętności twórczego rozwiązywania problemów,
- kształtowanie świadomości własnych atutów i rozwijanie umiejętności autoprezentacji,
- umiejętność wypowiadania się na forum oraz elementy treningu zachowań asertywnych,
- rozwijanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji,
- umiejętności do pracy zespołowej.
Ponadto rodzicom przekażemy wskazówki jak wspierać rozwój dziecka zdolnego.
W pracy z dzieckiem korzystamy z aktywnych metod stymulujących wyobraźnie np.:
- wizualizacja,
- pantomima,
- drama,
- scenki improwizowane,
- ćwiczenia logopedyczne,
- biblioterapia,
- rysunek,
- dyskusja.
Autorzy programu:
mgr Aneta Ząbczyńska – psycholog, psychoterapeutka
mgr Bogumiła Białończyk – psycholog, psychoterapeutka
mgr Jola Ho-Janecka – logopeda.
JEŚLI ZALEŻY CI ABY TWOJE DZIECKO NABRAŁO PEWNOŚCI SIEBIE
I W PEŁNI ROZWIJAŁO SWÓJ POTENCJAŁ INTELEKTUALNY ZGŁOŚ JE DO NASZEGO PROGRAMU , a żeby to zrobić powinieneś:
- Podjąć decyzje po zastanowieniu i zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących,
- Umówić dziecko na badania diagnostyczne psychologiczne oraz pedagogiczne do Poradni,
- Zgłosić się na wyznaczony termin badania z aktualną opinią szkolną,
- Po zakończeniu diagnozy otrzymasz wskazówki jak wspierać dalszy rozwój twojego dziecka,
- Dzieci zakwalifikowane do udziału w programie zostaną wpisane na listę uczestników a następnie poinformowane telefonicznie o terminie rozpoczęcia zajęć.
Zgłaszać do udziału można dziecko w wieku 8-9 lat w sekretariacie Poradni, który jest czynny od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8.00 do 17.00 w piątek do 15.00, lub pod numerem telefonu 32/471 78 78
Czas wolny od… nudy.
Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych
Grupa Socjoterapeutyczna „ROBINSON”
Program grupy socjoterapeutycznej został przewidziany dla grupy chłopców w wieku 11-12 lat, przejawiających trudności w zakresie umiejętności społecznych. Celem nadrzędnym jest poprawa umiejętności społecznych chłopców uczestniczących w zajęciach. Zakłada się, że dzieci po zakończeniu programu będą umiały wskazać swoje mocne i słabe strony, będą bardziej tolerancyjne dla odmienności innych. Przewiduje się, że w trakcie zajęć nabędą umiejętność współpracy w zespole i częściej będą podejmować zadania. Jednym z celów programu jest również zmniejszenie się liczby zachowań agresywnych i innych niepożądanych społecznie postaw (kradzieże, niszczenie mienia).
Inspiracją dla programu był bohater powieści D.Defoe ?Robinson Crusoe?. Odwołując się do tej postaci i przeżywanej przez nią przygód ustalono cele szczegółowe, stanowiące poszczególne bloki tematyczne programu:
- budowanie realnego obrazu własnej osoby
- kształtowanie umiejętności współpracy
- trening rozwiązywania konfliktów
Realizację programu przewidziano na rok szkolny, z uwzględnieniem ferii i przerw świątecznych. Obejmują one około 20 spotkań. Zajęcia odbywają się co tydzień, w każdy czwartek w godz. 16.00 do 17.00 ( 60 min) na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrzębiu Zdroju.
Nabór do grupy jest poprzedzony wywiadem z rodzicami, ankietą skierowaną do wychowawców klas oraz rozmowami z pedagogami szkolnymi w sprawie indywidualnych przypadków dzieci.
Realizatorki programu: mgr Renata Skomra-Gajda, mgr Katarzyna Matuszkiewicz