Programy

„POZA HORYZONT”

Młodzieżowa Grupa Rozwoju Osobistego

 people-2616695_960_720

Dla kogo?

Młodzież uczęszczająca do szkół ponadgimnazjalnych na terenie Jastrzębia-Zdroju, zainteresowana świadomym rozwojem osobistym; udzielająca się jako wolontariusze; widząca swoją przyszłość w zawodach tzw. „pomocowych” – psycholodzy, pedagodzy, pracownicy socjalni, pielęgniarki itp.;

Jaki cel i przebieg spotkań?

Proponowane tematy spotkań:

  • umiejętność współpracy w grupie,
  • komunikacja interpersonalna,
  • uczucia i emocje,
  • umiejętność stawiania granic- asertywność,
  • zasoby osobiste,
  • kreatywność – twórcze myślenie,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • motywacja do działania,
  • relacje w sieci,
  • planowanie kariery zawodowej.

Spotkania będą miały charakter warsztatowy, wymagający zaangażowania i obecności. Grupa  będzie się składała maksymalnie z 10 osób. W trakcie cyklu nie będą dochodziły kolejne osoby (grupa zamknięta- stały skład).

Jak długo?

Jest to cykl ok. 10 spotkań, raz w tygodniu, jedno spotkanie trwa ok. 1,5 godziny.

Kiedy?

Po zgłoszeniu się odpowiedniej liczby uczestników zostanie podany termin pierwszego spotkania organizacyjnego. Z każdym z uczestników dodatkowo zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikująca do grupy.

Jak się zapisać?

Zapisy trwają od początku września w sekretariacie Poradni (tel. 032 4717878) oraz bezpośrednio u osób prowadzących grupę:

mgr Aleksandra Femiak (psycholog, psychoterapeuta)

mgr Ksenia Szulik (psycholog, psychoterapeuta)

 

P r o j e k t   B o h a t e r s k i e j  

W y o b r a ź n i  

HIP_1Program RLN stworzony w ramach Heroic Imagination Project (HIP) oparty jest na   badaniach najwybitniejszego psychologa społecznego prof. Philipa Zimbardo. Skierowany jest głównie do uczniów gimnazjów i szkół średnich

Program Rozumienie Ludzkiej Natury jest wprowadzany w Polsce od 2014 roku.

Program składa się z sześciu modułów poruszających różne tematycznie moduły. Program uczy m. in. opierania się takim zjawiskom jak:

  • Brak wiary w swoje możliwości
  • Negatywny konformizm
  • Znęcanie się
  • Pasywna obojętność

Składa się z modułów, które skupiają się wokół określonych zagadnień, takich jak:

  • Siła sytuacji społecznych
  • Nacisk grupy rówieśniczej
  • Konformizm
  • Efekt widza
  • Uprzedzenia i dyskryminacja wewnątrz grupowa i poza grupowa
  • Posłuszeństwo i władza

Udział w Programie powoduje zmianę w nastawieniu ludzi do samych siebie i do otaczającego świata. Uczestnicy treningu rozpoznają, jak odnaleźć w sobie Bohatera.

Sposób prezentacji lekcji jest dynamiczny niczym gry komputerowe, więc wciąga nawet najmniej docenianych lub najmniej angażujących się uczniów, przyciąga ich uwagę i uruchamia refleksyjne myślenie.

Na czym polega Projekt Bohaterskiej Wyobraźni?

Projekt Bohaterskiej Wyobraźni czyli Heroic Imagination Project to projekt stworzony z myślą o tym, aby na bazie najnowszych osiągnięć psychologii społecznej dokonywać zmiany społecznej.

HIP_2Naszym głównym celem jest,  aby wśród młodych ludzi szerzyć ideę bohaterskiej wyobraźni a zatem wyobraźni, która pozwala człowiekowi podejmować nieprzeciętne działania chroniące dobro, zdrowie i bezpieczeństwo innych  ludzi oraz swoje własne.  Chcemy budować i  kształtować postawy młodzieży pozwalające dostrzegać  niesprzyjające  zjawiska społeczne i podejmować natychmiastowe działania w celu ich ograniczania –  wspieramy bezpieczne bohaterskie akcje, cywilną odwagę i zdolność współodczuwania. „Projekt Bohaterskiej Wyobraźni” sprawia również, że w miejsce rywalizacji zaczyna tworzyć się współpraca. Wspiera i zachęca do współpracy oraz dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Dzięki temu nawet bierni uczniowie zaczynają się angażować – zajmując różne pozycje w grupie szkolnej. To dynamiczne podejście w edukacji prospołecznej znajduje odzwierciedlenie również w metodach nauczania. Dynamiczny sposób prowadzenia zajęć, z wykorzystaniem materiałów wizualnych, angażuje uczniów i porywa. Nikt nie mówi uczniom co mają robić w zamian są konfrontowani z szeregiem niespodziewanych sytuacji oraz zagadkami, które sami mają rozwikłać.

Chcemy ograniczyć  zjawiska defaworyzacji, wykluczania społecznego, przejawy braku zaangażowania, konformizm i uprzedzeń  –  zastępować je empatycznym współodczuwaniem oraz  działaniami wspierającymi prospołeczne i zaangażowane postawy człowieka

To projekt, który adresujemy głównie do młodych ludzi, ale angażujemy wszystkich:  dorosłych i młodzież;  uczniów i  nauczycieli;  rodziców i dzieci; pracowników  i pracodawców – Nas/ Was – Wszystkich.

Podejście to, poparte bogatym doświadczeniem z młodzieżą i oparte na zaawansowanej współpracy ze środowiskiem naukowym, bazuje na założeniu, że zwykli ludzie są w stanie podjąć nadzwyczajne działania.

Program oferuje nie tylko nowe informacje z dziedziny psychologii społecznej ale także uczy jak podejmować praktyczne strategie planowania – uodparniając jednocześnie na negatywne społeczne wpływy.

Wykorzystujemy innowacyjne metody nauczania, które inspirują i wzmacniają. Dodatkowo przyczyniają się do rozwoju i utrwalenia wiedzy poprzez informacje zwrotne.

Na dwa wyjątkowe aspekty programu składają się treść i sposób jej przekazywania. Profesor Philip Zimbardo opracował 6 modułów lekcyjnych – części programu zatytułowanego „Rozumienie Ludzkiej Natury” – znalazły się takie tematy jak: autorytet i władza, podporządkowanie się grupie, stereotypy, przypisywanie cech, rasizm, efekt gapia oraz wyjaśnienie, dlaczego ludzie stają się bezmyślni w sytuacjach trudnych.

Projekt Bohaterskiej Wyobraźni który jest częścią program Rozumienie Ludzkiej Natury, jego pierwszym modułem, uczy m.in.  opierania się takim zjawiskom, jak:

  • brak wiary w swoje możliwości
  • negatywny konformizm
  • znęcanie się
  • pasywna obojętność.

Udział w Programie powoduje zmianę w nastawieniu ludzi do samych siebie i otaczającego świata. Dzięki aktywnemu zaangażowaniu się w poszczególne etapy treningu młodzież może zmienić swoje bierne postawy na zaangażowane i stać się agentami społecznej zmiany

Formalnie oceniamy skuteczność naszych programów za pomocą pre- i post-testów.…

Skierowany jest głównie do uczniów gimnazjów i szkół średnich.

Program będzie kontynuowany w roku szkolnym 2017/2018 r. jak dotychczas. Zainteresowanych pedagogów zapraszamy do ustalania terminów realizacji z osobą odpowiedzialną za wdrażanie programu mgr Bogumiłą Białończyk.

 

 

AKADEMIA   KRÓLA   SALOMONA 

Grupa  rozwojowa dla  uczniów  zdolnych  szkoły  podstawowej

Termin realizacji programu: Rok szkolny 2017/2018

 

Jak rozpoznać dziecko zdolne?

Każde dziecko przychodząc na świat jest wyjątkowe. Rodzi się wyposażone w pewną gamę zdolności, możliwości rozwojowych w różnych kierunkach, potencjalną inteligencją, zadatkami na rozwijanie twórczości oraz talentami społecznymi. Już od najmłodszych lat możemy zaobserwować  między dziećmi wyraźne różnice indywidualne. Dotyczą one szybkości i trafności myślenia, oryginalności i pomysłowości w myśleniu, łatwości z jaką radzą sobie z zadaniem, szybkością w działaniu. Różnice owe określamy mianem zdolności. Rozkwit zdolności przypada na wiek szkolny. Czym się charakteryzują dzieci zdolne:

  • wysokimi umiejętnościami językowymi,
  • szybkim tempem procesów myślowych,
  • umiejętnością wnioskowania,aks-17-18
  • bystrością obserwacji,
  • szybkim tempem uczenia się,
  • dobrą pamięcią,
  • oryginalnością w myśleniu i elastycznością,
  • zadawaniem licznych pytań,
  • dociekliwością w interesujących dla dziecka zagadnieniach,
  • wysoką zdolnością koncentracji uwagi,
  • zainteresowaniem czytaniem,
  • umiejętnością rozwiązywaniem problemów.

Dlaczego warto wspierać dziecko zdolne?

Ponieważ nie zawsze dziecko o ponadprzeciętnych zdolnościach ma ponadprzeciętne osiągnięcia. Czasem bywa, że rodzice lub nauczyciele nieświadomie, lub w wyniku niezrozumienia pewnych zachowań, tłumią lub niszczą zdolności dzieci. Niewłaściwymi oddziaływaniami wychowawczymi, czasem w dobrej wierze, zabijają ciekawość poznawczą. Uważa się, że dziecko zdolne i tak prędzej czy później poradzi sobie i się wybije. Co nie jest prawdą. Rodzice chcąc mieć „normalne dziecko” podcinają mu skrzydła. W szkole brak czasu i pośpiech w realizacji podstawy programowej sprawia, że nie ma miejsca na wspieranie samodzielności i zachęcanie do rozwijania zainteresowań ponadprogramowych. Lub sytuacja wręcz przeciwna. Gdy w dziecku buduje się potrzebę podziwu i rywalizacji. Uzależnia się dziecko od otrzymywanych pochwał i osiągania sukcesów. Skutkuje to nieadekwatnością samooceny i zaburza relacje rówieśnicze.

Konsekwencje niewłaściwego podejścia wychowawczego

Nieco innych konsekwencji możemy się spodziewać w sytuacji braku wsparcia i niedoceniania dziecka zdolnego a innych gdy dziecko jest stawiane na piedestale jako wzór do naśladowania. Jednak obie te sytuacje są szkodliwe. A ich skutki będzie dziecko odczuwało długo w dorosłości. Żeby wymienić najważniejsze:

  • nadpobudliwość psycho-ruchowa,
  • zaburzenia koncentracji,
  • rozbuchana potrzeba podziwu,
  • nieadekwatność obrazu własnej osoby, np.: brak samokrytycyzmu lub przeciwnie obniżona samoocena,
  • poczucie niezrozumienia,
  • świadomość inności,
  • obawa przed „wychylaniem się”,
  • poczucie odrzucenia i poszukiwanie akceptacji w grupach rówieśniczych (może zaoowocować zbytnią uległością lub chęcią skupiania uwagi w sposób niewłaściwy).

Nie trzeba chyba dodawać, że są to warunki zakłócające  zdrowy rozwój osobowości. Osoba nadmiernie uzależniona od oceny innych nigdy w pełnie nie będzie miała szansy rozwinąć swoich talentów. A szczęśliwe dziecko to dziecko akceptowane takim jakim jest!

Więc jeśli jesteś rodzicem dziecka z wysokim potencjałem intelektualnym pomóż mu rozwinąć skrzydła.

Zapisz je na zajęcia rozwijające kreatywne myślenie,

kompetencje społeczne oraz wspierające

rozwój emocjonalny młodego odkrywcy.

 Warunkiem uczestnictwa jest aktualna diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dziecka. Umożliwia ona określenie potencjału rozwojowego dziecka, jego możliwości oraz dopasowanie indywidualnego podejścia podczas zajęć.  Należy dołączyć opinię ze szkoły.

Proponujemy pracę w grupach 8-12 osobowych metodami aktywnymi wspierającymi całościowy rozwój dziecka, a w szczególności:

  • rozwój predyspozycji i ciekawości poznawczej,
  • kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki,
  • wspieranie samodzielności i kształtowanie odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie,
  • rozwój ekspresji twórczej,
  • trening umiejętności twórczego rozwiązywania problemów,
  • kształtowanie świadomości własnych atutów i rozwijanie umiejętności autoprezentacji,
  • umiejętność wypowiadania się na forum oraz elementy treningu zachowań asertywnych,
  • rozwijanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji,
  • umiejętności do pracy zespołowej.

Ponadto rodzicom przekażemy wskazówki jak wspierać rozwój dziecka zdolnego.

W pracy z dzieckiem korzystamy z aktywnych metod stymulujących wyobraźnie np.:

  • wizualizacja,
  • pantomima,
  • drama,
  • scenki improwizowane,
  • ćwiczenia logopedyczne,
  • biblioterapia,
  • rysunek,
  • dyskusja.

 Autorzy programu:

mgr Aneta Ząbczyńska – psycholog, psychoterapeutka

mgr Bogumiła Białończyk – psycholog, psychoterapeutka

mgr Jola Ho-Janecka – logopeda.

JEŚLI  ZALEŻY  CI  ABY  TWOJE  DZIECKO  NABRAŁO  PEWNOŚCI  SIEBIE

 I  W  PEŁNI  ROZWIJAŁO  SWÓJ  POTENCJAŁ  INTELEKTUALNY  ZGŁOŚ  JE  DO  NASZEGO  PROGRAMU , a żeby to zrobić powinieneś:

  1. Podjąć decyzje po zastanowieniu i zasięgnięciu opinii nauczycieli uczących,
  2. Umówić dziecko na badania diagnostyczne psychologiczne oraz pedagogiczne do Poradni,
  3. Zgłosić się na wyznaczony termin badania z aktualną opinią szkolną,
  4. Po zakończeniu diagnozy otrzymasz wskazówki jak wspierać dalszy rozwój twojego dziecka,
  5. Dzieci zakwalifikowane do udziału w programie zostaną wpisane na listę uczestników a następnie poinformowane telefonicznie o terminie rozpoczęcia zajęć.

Zgłaszać do udziału można dziecko w wieku 8-9 lat w sekretariacie Poradni, który jest czynny od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8.00 do 17.00  w piątek do 15.00, lub pod numerem telefonu 32/471 78 78

Czas wolny od… nudy.

Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych

 

 

Grupa Socjoterapeutyczna „ROBINSON”

Program grupy socjoterapeutycznej został przewidziany dla grupy chłopców w wieku 11-12 lat, przejawiających trudności w zakresie umiejętności społecznych. Celem nadrzędnym jest poprawa umiejętności społecznych  chłopców uczestniczących w zajęciach. Zakłada się, że dzieci po zakończeniu programu będą umiały wskazać swoje mocne i słabe strony, będą bardziej tolerancyjne dla odmienności innych. Przewiduje się, że w trakcie zajęć nabędą umiejętność współpracy w zespole i częściej będą podejmować zadania. Jednym z celów programu jest również zmniejszenie się liczby zachowań agresywnych i innych niepożądanych społecznie postaw (kradzieże, niszczenie mienia).

Inspiracją dla programu był bohater powieści D.Defoe ?Robinson Crusoe?. Odwołując się do tej postaci i przeżywanej przez nią przygód ustalono cele szczegółowe, stanowiące poszczególne bloki tematyczne programu:

  1. budowanie realnego obrazu własnej osoby
  2. kształtowanie umiejętności współpracy
  3. trening rozwiązywania konfliktów

Realizację programu przewidziano na rok szkolny, z uwzględnieniem ferii i przerw świątecznych. Obejmują one około 20 spotkań. Zajęcia odbywają się co tydzień, w każdy czwartek w godz. 16.00 do 17.00 ( 60 min) na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jastrzębiu Zdroju.

Nabór do grupy jest poprzedzony wywiadem z rodzicami, ankietą skierowaną do wychowawców klas oraz rozmowami z pedagogami szkolnymi w sprawie indywidualnych przypadków dzieci.

Realizatorki programu: mgr Renata Skomra-Gajda, mgr Katarzyna Matuszkiewicz